Frank van der Vloed, CEO Philips Lighting Benelux
“Acteren in de voorhoede van de vernieuwing”
Frank van der Vloed, CEO Philips Lighting Benelux
Zeist,
02
oktober
2018
|
09:52
Europe/Amsterdam

“Acteren in de voorhoede van de vernieuwing”

“Ons Philips Lighting bedrijf bestaat 125 jaar en is al die tijd leidend in belangrijke ontwikkelingen in de verlichting. Ontwikkelingen die een voor een disruptief zijn geweest: gloeilamp, gasontladingslamp, halogeenlamp, spaarlamp, ledverlichting. Allemaal technologie die de voorgaande variant totaal overbodig heeft gemaakt. Telkens gebaseerd op de wens om duurzamer te zijn, een langere levensduur te realiseren en minder energie te verbruiken. Voor ons is de combinatie van duurzaamheid en technologie als driver van veranderingen dus al ruim een eeuw leidend.”

Frank van der Vloed is CEO van Philips Lighting Benelux, dat binnenkort als Signify door het leven zal gaan. Een nieuwe naam, die voortbouwt op de traditie van innovatie die het bedrijf kenmerkt. Innovatie die met de introductie van ledverlichting een nieuwe fase is ingegaan. “De ontwikkeling in lichtbronnen is met led aangekomen in het digitale tijdperk”, vertelt Van der Vloed. “Dat heeft impact op ons businessmodel. De levensduur van een led-lichtbron is dertig tot vijftig jaar. Levenslang dus. Daarmee droogt onze markt voor vervanging voor lichtbronnen en armaturen op den duur op. Bovendien is de Wet van Moore van toepassing: een led is een chip, en van chips weten we dat iedere achttien maanden de capaciteit verdubbelt, terwijl de kosten gelijk blijven. Voor je het weet, is het een commodity geworden. Daarom kijken wij als bedrijf inmiddels verder dan de lichtbron zelf, we stellen de toepassing ervan centraal, als onderdeel van technologische systemen, service en diensten. We praten niet meer over statische, maar dynamische verlichting, gekoppeld aan ‘the internet of things’, dus aan heel veel andere apparaten. Dat opent een wereld aan mogelijkheden. Je komt thuis aan, de verlichting is gekoppeld aan je telefoon en gps, de verlichting gaat in de stand die jij wenst, vlak voordat je arriveert. Als je van huis weggaat, past de verlichting zich aan naar de modus die jij wilt als je er niet bent. Verlichting op maat dus, die we overigens ook nog eens kunnen koppelen aan de thermostaat van de verwarming, het alarmsysteem en welk ander apparaat dan ook: je hele huis kan slim met je mee bewegen. Van moment tot moment, van kamer tot kamer. Datzelfde vernuft kun je ook toepassen in de publieke ruimte, op straat bijvoorbeeld. Straatverlichting wordt van oudsher geschakeld via tijdklokken. Dat hoeft niet meer. Nu kunnen weersomstandigheden worden meegewogen, verkeersdichtheid of andere facetten die via sensoren worden gemeten. Of wat dacht je van een supermarkt waar je bonuskaart wordt herkend door het lichtsysteem? Mits je daarvoor toestemming geeft natuurlijk. Daarmee wordt het mogelijk om tot op dertig centimeter nauwkeurig te bepalen waar je in de winkel bent, zodat je gericht kunt worden geleid naar het artikel dat je zoekt. Of je een gepersonaliseerde aanbieding kunt krijgen. Er is geen grid in de wereld dat zo hecht en dicht is als verlichting: het is overal. Wij gaan ervoor zorgen dat iedereen hier optimaal gebruik van kan maken. Meer dan alleen verlichten.”

De nieuwe, slimme toepassingen van verlichting en het netwerk van apparaten dat daaraan gekoppeld kan worden, bieden niet alleen comfort, gemak en veiligheid, maar kunnen volgens Van der Vloed ook een wezenlijke bijdrage leveren aan energiebesparing. “Vijftien procent van het elektriciteitsverbruik wereldwijd is het gevolg van verlichting”, legt hij uit. “Daar kunnen we nog zo’n veertig tot vijftig procent energieverbruik op besparen door de juiste toepassing van techniek. Dat betekent dus dat we nog zeven procent van het totale energieverbruik zouden kunnen reduceren. Met derhalve een enorme impact op kosten en CO2-uitstoot. Belangrijk, nu door verstedelijking en groeiende welvaart het aantal lichtpunten per huishouden toeneemt. Dat vraagt wat mij betreft niet alleen om een maximale inspanning om via ledverlichting energie te besparen, maar ook om het volledig omarmen van de circulaire gedachte. En dat doen wij dus ook: bijvoorbeeld door bestaande armaturen om te bouwen naar digitale lichtbronnen of de materialen ervan te hergebruiken voor iets nieuws. Zo kunnen we bijvoorbeeld polycarbonaat uit spots in winkels verwerken tot een grondstof voor 3D-printing, waarmee we weer nieuwe armaturen kunnen maken. Dit soort ontwikkelingen en de gehele transformatie die we doormaken, hebben gevolgen voor de rol die wij in de keten spelen. In het verleden produceerden wij alles zelf: van zand voor het glas tot het eindproduct bij de klant. Nu worden de led-chips en ledlampen volgens onze specificaties door anderen in China gemaakt. Dat maakt ook dat ik het lastig vind om te benoemen van welke sector wij als bedrijf deel uitmaken. We slaan bruggen tussen metaal, industrie, technologie, bouwkundige toepassingen, maar ook zorg, en zelfs entertainment. Denk bij dat laatste aan verlichting die sportstadions een heel nieuwe beleving geeft, maar ook aan de lichtshows tijdens het optreden van prominente popartiesten. Ik vind het eerlijk gezegd niet zo belangrijk in welk hokje mensen ons plaatsen, zolang wij maar leidend blijven in innovatie en verlichting met mensen in contact blijven brengen, en meer brengen dan alleen verlichting. HET verlichtingsbedrijf voor het Internet of Things.”

Nu digitalisering en verlichting samensmelten, is het voor Philips Lighting meer dan ooit van belang om in de voorhoede van de vernieuwing te acteren, aldus Van der Vloed. “Voor de koppeling van verlichtingsnetwerken aan andere systemen zijn platforms nodig. Die zullen komen van bijvoorbeeld Google, Apple of Amazon. Wij moeten zorgen dat we vooroplopen om mede te bepalen welke standaarden er komen, welke toepassingen dominant worden. Risico is immers dat de platformbouwers zeggen: we gaan die verlichting er wel even bij doen. Ik verwacht het niet, want het vergt nogal wat specialistische kennis en het vermogen om er echte dienstverlening aan te koppelen met meerwaarde. Maar toch: we moeten op onze hoede zijn. Amazon is inmiddels al niet meer alleen retailer, maar ook platformbouwer en ontwikkelaar van eigen producten zoals tablets, telefoons en slimme luidsprekers. Voor je het weet, verword je tot een productiehuis voor dat soort partijen, zonder eigen identiteit. Dat willen we natuurlijk niet. En dus zijn we koploper, omarmen we de vernieuwing, geven we deze zelf vorm. Wij waren de grootste producent van gloeilampen wereldwijd, maar wij waren ook de eerste die naar de EU stapte en zei: die lampen moeten we niet meer willen, daar zouden we collectief mee moeten stoppen. Dat heeft destijds geleid tot de versnelde omschakeling naar spaarlampen en later halogeen. Met alle gevolgen van dien, ook voor ons: de sluiting van fabrieken, het ontslag van mensen. Maar je moet leidend willen zijn bij dit soort grote ontwikkelingen. Dat zie je ook in de recente splitsing tussen Philips Medical en Lighting en de verkoop van Consumer Goods. Niet afwachten, maar actief je eigen lot bepalen, anders doen anderen het voor je en dan ben je verloren. Alle eerdere afsplitsingen van Philips, zoals ASML en NXP, hebben tot een enorme, nieuwe beurswaarde geleid: 150 miljard euro. Opgeteld veel meer dan Philips zelf waard is. Dat is wat het oplevert, voor onszelf en voor Nederland.”

Boilerplate

Signify, voorheen Philips Lighting, heeft wereldwijd 33 duizend medewerkers. Daarvan werken er zo’n drieduizend in Nederland.

Reacties (0)
Bedankt voor uw bericht.