Zeist,
28
december
2023
|
09:00
Europe/Amsterdam

"Zelf vuurwerk afsteken niet meer van deze tijd"

Achmea steunt Vuurwerkmanifest voor achtste jaar

Achmea steunt voor het achtste jaar op rij de oproep van het Vuurwerkmanifest voor een landelijk verbod op consumentenvuurwerk. Deze organisatie, onder leiding van oogarts Tjeerd de Faber, weet zich inmiddels gesteund door meer dan 750.000 particulieren en organisaties.

Afgelopen jaarwisseling werd er, na twee jaar met een landelijk afsteekverbod door Corona, weer enorm veel vuurwerk afgestoken. Dit zorgde voor vrijwel evenveel vuurwerkslachtoffers als tijdens de laatste jaarwisseling toen er geen beperkende maatregelen golden voor het afsteken van vuurwerk (2019-2020). In totaal waren er afgelopen jaarwisseling 1.253 vuurwerkslachtoffers. Onder wie veel kinderen en omstanders.

De traditie van zelf vuurwerk afsteken op oudejaarsavond zorgt elk jaar weer voor onnodig veel letsel, persoonlijk leed, schade en maatschappelijke overlast. Als grote schade- en zorgverzekeraar horen wij de verhalen van onze klanten over wat dit teweeg brengt. Veel van de gewonden zijn omstanders (48%). Woningen, auto's en bedrijven raken beschadigd. Om nog maar niet te spreken van het aantal dieren dat hiervan grote hinder ondervindt en de luchtvervuiling die het oplevert. En dat vanwege één feestelijke avond.  

Tijd voor nieuwe tradities
Marjanne Mulder, merkmanager bij Achmea: “Wij vinden het zelf afsteken van vuurwerk door consumenten niet meer van deze tijd. Al langer pleiten wij voor nieuwe tradities. De bestaande traditie van zelf vuurwerk afsteken wordt als een verworven recht en vanzelfsprekendheid gezien die sommige mensen niet willen loslaten. Tegelijkertijd ontstaat er een meerderheid die de gevolgen van het zelf afsteken niet meer acceptabel vindt. Wij vinden het dus tijd voor nieuwe tradities met oud & nieuw. En daarom voeren wij voor het derde jaar campagne om mensen na te laten denken over hun nieuwe tradities.”

Campagne: Gelukkig nieuwjaar volgens Achmea
Om de boodschap van tijd voor nieuwe tradities kracht bij te zetten is er op 28 december een advertentie te zien in drie grote landelijke dagbladen. Daarin zie je een aantal ideeën voor nieuwe tradities die afgelopen twee jaar zijn ingediend via de website van Achmea, als reactie op de campagne die toen ook op televisie te zien was. Waarbij we Nederlanders hebben gevraagd naar goede alternatieven om dit bijzondere moment toch uitbundig te vieren. En dat levert een spetterend resultaat op.
De advertentie vind je ook terug op liveschermen in een aantal grote steden en online op YouTube.

Achmea_vuurwerk_DOOH_Still_1