Zeist,
25
november
2010
|
00:00
Europe/Amsterdam

Overstap elektrisch rijden te groot voor tweederde bedrijven

Wagenparkbeheerders willen wel elektrisch rijden, maar kiezen omwille van de hoge aanschafprijs en het gebrek aan kennis voor een traditionele vorm van leasen. Dit blijkt uit een inventarisatie van leasemaatschappij WagenPlan onder haar klanten.

Om elektrisch rijden te stimuleren roept WagenPlan op tot het openen van een digitaal steunpunt elektrisch rijden, waar wagenparkbeheerders een proefrit kunnen aanvragen, informatie opvragen en subsidieaanvragen indienen.

Steunpunt
In 2020 moeten er volgens de overheid 200.000 elektrische auto’s rijden. ‘Er moet dan nog wel het nodige gebeuren’, constateert Wijnand Akkerman directeur WagenPlan. ‘Op dit moment zijn er nog maar een kleine 300 elektrische auto’s op kenteken geregistreerd. Wij zien partijen als Nissan, Mitsubishi en Renault hard aan de weg timmeren, maar veel bedrijven wachten af met de aanschaf van een auto omdat zij er nog onbekend mee zijn. Om die reden biedt WagenPlan sinds kort klanten de mogelijkheid om zelf elektrisch rijden te ervaren en bij het aanschaffen van een elektrische laadpaal’, aldus Akkerman.

Duurder
Elektrisch rijden is nu nog duurder dan een benzine- of gasauto, waardoor het minder aantrekkelijk is voor bedrijven. Grootste struikelpunten zijn de hoge aanschafprijs, het gebrek aan kennis en de beperkte actieradius van elektrische auto’s. Ook het gebrek aan oplaadpalen en infrastructuur maakt bedrijven afwachtend. Op dit moment heeft Nederland circa 200 laadpalen. Dit moeten er binnen nu en drie jaar tienduizend worden (bron: stichting e-laad.nl).

Overheid
De overheid geeft zelf al het goede voorbeeld door de komende jaren elektrische voortuigen aan te schaffen, maar moet dit meer aanjagen bij zakelijke rijders. Akkerman roept het Ministerie van Infrastructuur en Milieu op tot meer uniformering met subsidieregels. ‘Naast subsidies als de milieu-investeringsaftrek en de willekeurige afschrijving milieu-investering is de gemeente Amsterdam een goed voorbeeld. Bedrijven kunnen profiteren van de subsidie tot 15.000,- per auto, krijgen vele fiscale voordelen, weinig operationele kosten en kunnen gratis parkeren en laden.’

Over Wagenplan:
Leasemaatschappij WagenPlan biedt duidelijke oplossingen voor wagenparkbeheer, leasing en mobiliteit. WagenPlan is een joint venture tussen Athlon Car Lease Nederland en Achmea Schadeverzekeringen. Beide aandeelhouders hebben een 50% belang in leasemaatschappij WagenPlan.