Zeist,
17
juni
2011
|
00:00
Europe/Amsterdam

NHL en Achmea starten lectoraat social media

NHL, Hogeschool uit Leeuwarden en Achmea starten per 1 september 2011 een lectoraat social media. Het lectoraat is gericht op onderzoek naar de effecten van social media op de reputatie van organisaties. Het lectoraat kent een looptijd van vier jaar. De wervingsprocedure voor de lector start morgen.

Veel organisaties in Nederland zijn met social media bezig, maar de kunst is er op een effectieve manier mee om te gaan. Consumenten worden mondiger en invloedrijker en bespreken organisaties via social media. Medewerkers twitteren over hun werkgevers en realiseren zich niet of onvoldoende wat de gevolgen hiervan zijn voor hun bedrijf. NHL en Achmea hebben daarom een lectoraat social media opgezet, gericht op onderzoek naar de effecten van social media op de reputatie van organisaties.

Ontwikkeling van model
In de komende vier jaar wordt het mediagedrag van verschillende publieksgroepen in kaart gebracht en wordt onderzocht welke effecten de verschillende uitingen via social media hebben op de reputatie van organisaties. Op basis van de uitkomsten van het onderzoek wordt een model ontwikkeld dat in verschillende situaties toepasbaar is. Een internationale vergelijking maakt deel uit van het onderzoek, zodat ook bedrijven die over de grens opereren met het model aan de slag kunnen.

Kenniscentrum social media
Social media is beleidsspeerpunt in het strategisch plan van NHL voor de komende jaren. NHL wil zich via dit lectoraat verder ontwikkelen als kenniscentrum op het gebied van social media. Achmea staat middenin de samenleving. Daarom wil de verzekeraar vooroplopen in het werken met en toepassen van social media voor haar verschillende doelgroepen.

Politie en zorginstellingen
Naast het lectoraat samen met Achmea loopt er binnen NHL een onderzoeksproject naar de specifieke toepassing van social media voor politie en zorginstellingen.

Lees het originele persbericht (PDF).