Zeist,
23
november
2020
|
14:14
Europe/Amsterdam

Hoe Interpolis en Lightyear nieuwe mobiliteit verkennen

Interpolis (onderdeel van Achmea) wil bijdragen aan de transitie naar veiligere, slimmere en schonere mobiliteit. Daarom werkt de verzekeraar samen met bedrijven die innoveren op dit vlak, zoals Lightyear. Deze ambitieuze autobouwer ontwikkelt de eerste elektrische consumenten auto met geïntegreerde zonnecellen. Bij een innovatieve auto, hoort ook een innovatieve verzekering, vindt Interpolis. Daarom wil de verzekeraar graag een ‘embedded insurance’ ontwikkelen. Directeur René Voets: “Ons gezamenlijke doel is een auto te verkopen inclusief verzekering.”

Op 25 juli 2019 onthulde Lightyear de One: de super-efficiënte consumenten auto die onafhankelijk van een laadnetwerk op zonlicht kan rijden. "In de World Solar Challenge hebben we al voor onszelf bewezen dat het kan", zegt Maijke Receveur van Lightyear in Waarmakers, de videopodcast van Achmea waarin de verzekeraar een podium biedt aan mensen die hun blik op de toekomst realiteit maken. Lightyear is daarvan een goed voorbeeld, vindt René Voets, directeur Bedrijven bij Interpolis. 

De zonneauto als consumenten auto

Wat ooit begon als een club van vijf à zes studenten die een prijs wonnen met hun zonneauto is nu een bedrijf dat meer dan 120 werknemers telt. “Mensen die ook met passie werken aan die missie; dat is heel mooi om te zien”, aldus Voets. Interpolis biedt Lightyear, net als andere startups, een verzekering aan met flexibele voorwaarden die meegroeien of krimpen met het bedrijf. “Zodat ze continu op een juiste manier verzekerd zijn.” De relatie tussen Lightyear en Interpolis gaat echter verder dan verzekeraar en verzekerde: zij helpen elkaar in hun ambities.

Leren van elkaar

Zo sloot Receveur aan bij een sessie van Interpolis om mee te denken over de bevordering van verkeersveiligheid in Nederland. Ook helpt de kennis van de Lightyear-werknemers Interpolis bij de verbetering van haar Automodus app. Met deze app stimuleert de verzekeraar automobilisten om hun smartphone niet tijdens het rijden te gebruiken. Verkeersveiligheid verbeteren is een belangrijke missie van Interpolis. Daarvoor ontwikkelde de verzekeraar niet alleen deze app, maar heeft het onder meer ook Wegwijs VR geïntroduceerd. Dat is een virtuele training waarmee basisschoolkinderen leren hoe ze veilig te voet of op de fiets naar school kunnen. In de VR-omgeving herkennen ze hun woonomgeving, omdat foto’s van hun eigen school en wijk zijn geïntegreerd.

“Daarnaast werken wij aan duurzaamheidsinitiatieven, omdat wij als verzekeraar natuurlijk ook zien dat klimaatverandering iets is waar we niet aan voorbij kunnen.” Interpolis zet bijvoorbeeld in op de vergroening van daken én ondersteunt duurzame bedrijven, zoals Lightyear. Interpolis helpt Lightyear door het delen van kennis, bijvoorbeeld over schades. “Wij hebben natuurlijk als grote autoverzekeraar heel veel gegevens over welke dingen er kapot gaan bij een botsing.” Die kennis zorgt ervoor dat we kunnen anticiperen op toekomstige risico’s en mogelijk preventieve maatregelen kunnen nemen .”

Interpolis en Lightyear helpen niet alleen bij de verwezenlijking van elkaars ambities, maar ze hebben ook een gezamenlijke ambitie: de Lightyear One inclusief verzekering aanbieden. Net als de auto zelf, is die verzekering nog in ontwikkeling. 

Een innovatieve verzekering

Met de ‘embedded insurance’ betreedt Interpolis nieuw terrein. Dat levert een groot voordeel op voor de klant. “Je koopt een auto en je hoeft verder nergens meer naar om te kijken”, vertelt Voets. Maar hoe ontwikkel je een verzekering voor zo’n compleet nieuwe, duurzame auto? “Dan doe je aannames op basis van wat je denkt dat de risico’s zijn en dan leer je in de loop van de jaren of je die moet bijstellen of niet.” Eén van de aandachtspunten is het zonnedak. Waar moet je aan denken als je zonnecellen op een rijdende auto de weg opbrengt? En wat gebeurt er bij een botsing?“ Dat is nog onbekend terrein voor ons”, zegt Voets. Dat is voor hem echter geen reden om niet aan die verzekering te beginnen. “We willen graag dit nieuwe concept ontwikkelen.”Als de auto inclusief verzekering er is, wil Voets ervoor zorgen dat de verzekering betaalbaar is. Ten eerste door het goed afdekken van risico’s. Ten tweede door veilig rijgedrag te blijven stimuleren via bijvoorbeeld de Automodus app. Ten derde door de operationele kosten zo laag mogelijk te houden. “Dat zijn de drie elementen waardoor we denken dat we ook voor de massaproductie, waar Lightyear uiteindelijk naartoe wil, de kosten zo laag mogelijk kunnen houden.”

Maijke Receveur
Maijke Receveur (1991) werkt meer dan drie jaar bij Lightyear. Zij begon als Chief Growth en is nu Chief People & Processes Officer. Voordat zij bij Lightyear aan de slag ging werkte zij als consultant bij First Consulting. In 2016 studeerde zij af aan de TU Eindhoven.

René Voets
René Voets (1970) werkt vijftien jaar bij Interpolis. Sinds april dit jaar is hij directeur Bedrijven . Daarvoor bekleedde hij verschillende senior management posities. In 1995 studeerde hij af aan de TU Eindhoven.

Achmea en duurzame mobiliteit 
Als verzekeraar met een coöperatieve identiteit vindt Achmea veilige, slimme en schone mobiliteit belangrijk. Daarom gaat zij samenwerkingen aan met bedrijven en organisaties die innoveren op dit vlak. Zo draagt Achmea bij aan de transitie naar duurzame mobiliteit.

Benieuwd naar de Waarmakers videopodcastserie over duurzame mobiliteit?
Ga naar www.achmea.nl/waarmakers