Zeist,
23
december
2021
|
14:30
Europe/Amsterdam

Gelukkig Nieuwjaar volgens Achmea

Gisteren ontvingen wij de uitspraak van de Reclame Code Commissie over onze tv commercial ‘Gelukkig Nieuwjaar volgens Achmea’ naar aanleiding van twee klachten. De Reclame Code Commissie adviseert om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. Wij vinden deze uitspraak teleurstellend omdat wij met deze commercial Nederland bewust willen maken van het onnodige leed, schade en maatschappelijke overlast van een gemiddelde oudjaarsnacht. Ook roepen we op op zoek te gaan naar nieuwe tradities voor Oud en Nieuw. Een onderwerp dat veel mensen aan het hart gaat. Er kwamen en komen dan ook veel reacties bij ons binnen. Evenals veel ideeën voor een nieuwe Oud & Nieuw traditie.

In de film laten we zien dat onze huidige oudjaarsnacht “tradities” zorgen voor veel onnodig leed, schade en maatschappelijke overlast. Als verzekeraar hebben we geen invloed op al deze gebeurtenissen. Wel kunnen we samen met onze klanten kijken naar alternatieven. Dat is de reden dat we de traditie van zelf vuurwerk afsteken willen veranderen naar een nieuwe traditie zonder risico op schade, leed en overlast. Om de boodschap kracht bij te zetten schetsten wij de situatie van een gemiddelde jaarwisseling. Daarvoor zijn de gemiddelde cijfers van 2017 tot en met 2019 genomen. Volgens de campagneplanning was de commercial al sinds 23 november niet meer te zien op televisie. Wel blijven wij aandacht vragen voor nieuwe tradities rond de jaarwisseling.

Wij nemen de tijd om de uitspraak van de Reclame Code Commissie te bestuderen en beslissen later of wij er tegen in beroep gaan.