Zeist,
09
september
2013
|
00:00
Europe/Amsterdam

Achmea Persoonlijkheidsprijs gaat naar Rian Visser

​Vandaag - op de tweede dag van de Week van de Alfabetisering - heeft kinderboekenschrijver Rian Visser (1966) de Achmea Persoonlijkheidsprijs 2013 in de wacht gesleept. Zij ontving haar prijs in attractiepark de Efteling uit handen van communicatiemanager Walter Annard van Achmea, in het bijzijn van H.K.H. Prinses Laurentien der Nederlanden, bestuursvoorzitter van de Stichting Lezen en Schrijven. De Achmea Persoonlijkheidsprijs is een van de vier Nationale Alfabetiseringsprijzen, bedoeld voor organisaties en personen die zich bijzonder inzetten om laaggeletterdheid bij jong en oud aan te pakken. Rian Visser ontving tevens een geldprijs van 7.000 euro, te besteden aan de verdere ontwikkeling van haar projecten.

Profiel van de winnaar
Rian Visser (www.rianvisser.nl) heeft de prijs gewonnen voor haar (vaak gratis) apps en e-boeken, haar volledig gratis digibordlessen en haar niet aflatende inzet voor leesbevordering en creatief schrijven op scholen. Omdat kinderen met een laaggeletterde achtergrond thuis vaak geen (voor)leesboeken hebben, maar wel smartphones en tablets, biedt Rian een grote hoeveelheid leesboeken in digitale vorm aan. Daarnaast is zij als schoolschrijver actief en geeft zij jaarlijks talloze lezingen om haar visie en missie over te brengen op leerkrachten en bibliothecarissen. De jury is onder de indruk van het grote bereik van Rian: alleen al via haar eigen sociale media accounts bereikt zij dagelijks ruim vijftienduizend mensen.

Duidelijke klantcommunicatie
Verzekeraar Achmea, sinds 2009 lid van de Stichting Lezen & Schrijven, ondersteunt de aanpak van laaggeletterdheid van harte. Als bedrijf met miljoenen klanten kunnen wij een natuurlijke rol spelen bij het aanpakken van dit grote maatschappelijk probleem. Wij willen dat de communicatie met onze klanten duidelijk en begrijpelijk is. Een eerste stap hierin is dat we streven naar taalniveau B1. Daarom herschrijven wij onze polisvoorwaarden, klantbrieven en internetteksten. Ook bieden we steeds meer informatie op maat aan, zodat we onze klanten niet vermoeien met informatie die niet voor hen geldt.