Zeist,
06
juni
2012
|
00:00
Europe/Amsterdam

Achmea beste werkgever in categorie verzekeraars

In het Intermediair Imago Onderzoek 2012 is Achmea verkozen tot meest populaire werkgever in de categorie 'Pensioenen en verzekeraars'.

De Rabobank is voor de vierde keer op rij gekozen als de meest favoriete werkgever onder hoogopgeleiden tot 45 jaar. Achmea staat op nummer tien in de totale ranglijst en eindigt dus op de eerste plaats in de categorie verzekeraars.

De populariteit van ‘maatschappelijke bedrijven’ stijgt. De ondervraagden mochten drie bedrijven noemen waar ze het liefst willen werken. GGZ staat op de tweede plaats dit jaar, wat opmerkelijk is, omdat GGZ vorig jaar een notering had op plaats dertig. Dit is gedeeltelijk te verklaren doordat het onderzoek dit jaar door een ander onderzoeksbureau is uitgevoerd met een ander panel. De sterke waardering voor GGZ als werkgever past volgens Job Mensink, consultant bij Employer Brands Insights, bij de toenemende populariteit van ‘maatschappelijke bedrijven’. En de groeiende trend die hij ‘maatschappelijk bewustzijn bij bedrijven’ noemt. “Dat zie je ook terug bij een bedrijf als Achmea, dat een campagne heeft lopen om nieuwe mensen te werven. In de campagne stelt het bedrijf de vraag: ‘Kunnen wij jou onze klanten toevertrouwen?’ Het sterke aan de campagne is dat het mes aan twee kanten snijdt: het spreekt zowel nieuwe klanten als nieuwe werknemers aan.”

Enthousiaste werknemers ambassadeur van het bedrijf
Op GGZ na zijn er geen grote verschuivingen in de lijst ten opzichte van vorig jaar. Achmea is sinds 2008 gestegen van achtereenvolgens plaats 38, 14, 12, 9 en plaats 10 in 2012. “Met dit onderzoek meet je het corporate imago van het bedrijf. Hoe het echt is om bij het bedrijf te werken kun je niet aan deze lijst aflezen. Toch is deze lijst nuttig voor werkgevers als bijvoorbeeld eerste handreiking naar studenten. Met een goed imago komt een werkgever eerder in beeld bij werkzoekenden. Daarna volgt de rest van het verhaal”, aldus Mensink. Bij de inhoudelijke ‘rest van het verhaal’ is de trend van ‘social referral’ belangrijk. Enthousiaste werknemers worden ambassadeurs van hun bedrijf door uit te dragen hoe het is om bij een bepaalde werkgever te werken.

Bron: Intermediair