Zeist,
03
december
2020
|
15:20
Europe/Amsterdam

“Wij willen de verzekeraar van de mobiliteit van de toekomst zijn”

De elektrische auto-trend is nog met zijn opmars bezig, terwijl autonoom rijden al aan de horizon verschijnt. En het is slechts wachten tot de eerste passagiersdrones ten tonele komen. De mobiliteitsontwikkelingen gaan sneller dan ooit, merkt Marc Scheers, Manager Innovatie bij Achmea Schade & Inkomen. Achmea wil een actieve rol spelen in de vormgeving van duurzame mobiliteit en werkt daarbij samen met innovatieve partijen. Een verzekeraar als innovatiepartner blijkt zo gek nog niet. 

Future Mobility Network is één van de organisaties die actief bijdraagt aan de duurzame mobiliteitsveranderingen. "Het ministerie van de doorbraak", noemt oprichter Alwin Bakker het onderzoeksbedrijf in Waarmakers. Dit is een videopodcast waarin Achmea een podium biedt aan mensen die hun blik op de toekomst realiteit maken. 

‘Innovatie is van alle tijden’

Buiten de gebaande paden treden is cruciaal voor innovatie, stelt Bakker. Net als ‘een beetje stout zijn’. Geen eigenschappen die men snel aan een verzekeraar toeschrijft. Toch zoekt Achmea juist de samenwerking met dit soort partijen. Waarom? Dat kan Marc Scheers, Manager Innovatie bij Achmea Schade & Inkomen als geen ander uitleggen. Hij houdt zich al jaren met het thema innovatie bezig. “Innovatie is van alle tijden”, benadrukt hij. Alleen de snelheid waarmee de veranderingen nu gaan is uniek. Door samenwerkingen aan te gaan met partijen als Future Mobility Network, maar ook met traditionele en vernieuwende autofabrikanten als Seat en Lightyear wil Achmea ontdekken welke innovaties er op ons afkomen en bepalen hoe zij daar zelf een rol in kan spelen. Ook is Achmea aangesloten bij EIT Urban Mobility. Dit is een initiatief van het Europees Instituut voor innovatie en technologie (EIT). Daarbij dienen steden als ‘living labs’ waarin nieuwe technologieën oplossingen bieden voor echte problemen in echte steden. Scheers stelt dat dit soort samenwerkingen cruciaal zijn, omdat de problemen die op ons afkomen te groot zijn om door één bedrijf op te lossen. Krachtenbundeling levert vaak ook nog eens betere oplossingen op. “Eén en één is drie”, aldus Scheers. Hij merkt dat de traditionele klant-aanbieder-verhouding vervaagt. “Ik geloof daar niet meer in”, zegt hij. Steeds vaker gaat Achmea juist samen met klanten op zoek naar nieuwe, duurzame vormen van mobiliteit. In dit soort samenwerkingen is het belangrijk om elkaars kracht te benutten en eerlijk tegen elkaar te zijn als de samenwerking toch niet werkt.

Niet praten, maar pionieren 

“Ik ben niet van het praten, maar doe liever pilots”, zegt Scheers. In de praktijk valt namelijk veel te leren. Achmea is bij verschillende innovatieve projecten betrokken: van zelfrijdende busjes in Zoetermeer tot de elektrische auto’s met geïntegreerde zonnepanelen van Lightyear. Ook lanceert Achmea regelmatig nieuwe diensten. De RoadGuard is daar één van. Deze app biedt pechhulp ‘on-demand’. Scheers is als verzekeraar het liefst zo vroeg mogelijk in het innovatieve proces betrokken. “Dan kun je veel meer leren”, vindt hij. Ook kan Achmea met haar kennis het product verbeteren. 

Een logische innovatiepartner

De betrokkenheid van een verzekeraar bij innovatieve projecten lijkt in eerste instantie vreemd, maar is eigenlijk heel logisch, legt Scheers uit. Geen elektrische auto mag namelijk de weg op en geen bezorgdrone de lucht in zonder dat de risico’s goed zijn afgedekt. Dat juist Achmea zich bij veel innovatieve projecten aansluit, is ook niet verwonderlijk. Meebewegen met de tijd zit in het DNA van de coöperatieve verzekeraar die al 200 jaar middenin de samenleving staat. Zo besloten de oprichters van Centraal Beheer, nu onderdeel van Achmea, in 1921 om auto’s te verzekeren. ‘Welke gevolgen dit voor de vereeniging met zich mee zal brengen is nog onbekend’, schreven zij toen. Ondanks die onzekerheid lanceerden zij als een van de eerste verzekeraars een autoverzekering. Het toont aan dat Achmea en haar merken niet bang zijn voor vernieuwing. Door innovatieve verzekeringen te lanceren en nieuwe diensten te blijven ontwikkelen die aansluiten bij de veranderende maatschappij, wil Achmea bijdragen aan een gezonde, veilige en toekomstbestendige samenleving. “We zullen constant moeten vernieuwen”, zegt Scheers. Welke rollen Achmea in de toekomst specifiek gaat vervullen vindt Scheers nog lastig te bepalen, maar één ding weet hij zeker. “Wij willen de verzekeraar van de mobiliteit van de toekomst zijn.”

Alwin Bakker 
Alwin Bakker was ooit ambtenaar, maar is inmiddels ondernemer. In 2017 richtte hij The Future Mobility Network op. The Future Mobility Network lost (toekomstige) mobiliteitsvraagstukken op. In 2003 studeerde Bakker af als sociaal geograaf aan de Universiteit Utrecht. 

Marc Scheers 
Marc Scheers werkt twintig jaar bij Achmea. Hij begon als managementtrainee en vervulde vervolgens verschillende managementfuncties binnen het bedrijf. Sinds 2016 is hij Manager Innovatie bij Achmea Schade & Inkomen. Hij studeerde Business Administration aan de Hogeschool van Utrecht Universiteit Utrecht. 

Achmea en duurzame mobiliteit 
Als verzekeraar met een coöperatieve identiteit vindt Achmea veilige, slimme en schone mobiliteit belangrijk. Daarom gaat zij samenwerkingen aan met bedrijven en organisaties die innoveren op dit vlak. Zo draagt Achmea bij aan de transitie naar duurzame mobiliteit.

Benieuwd naar de Waarmakers videopodcastserie over duurzame mobiliteit?
Ga naar www.achmea.nl/waarmakers