Zeist,
19
april
2016
|
11:40
Europe/Amsterdam

"We zetten de markt in Slowakije op z’n kop"

Ryan Florijn

Achmea is ook actief over de grens met bedrijven in Ierland, Slowakije, Turkije, Griekenland, en Australië. Met innovatieve, digitale proposities wil Achmea internationaal groeien in bestaande markten en nieuwe markten creëren. In dit blog vertelt Ryan Florijn, CFO bij de Slowaakse verzekeraar Union over zijn werk.

"Als ik midden in de zomer aankom bij ons kantoor even buiten het stadshart van Bratislava, staat er een rij mensen voor de deur te wachten. Het is warm, mensen wuiven zichzelf wat koelte toe met een zakdoek en drinken water uit zelf meegebrachte flesjes. Het gaat er gemoedelijk aan toe, mensen lijken geen haast te hebben. Verbaasd vraag ik mijn nieuwe collega’s wat al deze mensen hier doen. Blijkt dat ze gekomen zijn om bij ons voor 8 euro een reisverzekering af te sluiten.

Traditionele markt

In 2014 ben ik bij Union als CFO begonnen. Mensen sluiten bij ons gelukkig nog steeds een reisverzekering af, maar we zijn hard aan het werk om ook een aantal zaken te vernieuwen. Je moet weten dat de Slowaakse schademarkt al jaren stabiel is, met het traditionele model van agenten en tussenpersonen. Union was echter al vrij lang bezig om rechtstreeks verzekeringen aan mensen te verkopen. Daar konden we mooi op voortbouwen. We ontdekten dat de markt voor autoverzekeringen toe was aan een beetje concurrentie en besloten daar radicaal op in te spelen.

Regelrechte revolutie

Onze troefkaart is Onlia. De eerste volledig digitale verzekering in Slowakije die mensen geheel zelf kunnen afsluiten. Een regelrechte revolutie in dit land waar verzekeraars nog altijd vasthouden aan een enorme papierwinkel en eerst een fysieke inspectie van je auto willen doen voordat je überhaupt een verzekering kan afsluiten. We richten ons op een doelgroep die jong is of zich jong voelt, omdat zij flexibiliteit willen en al gewend zijn om veel via hun mobiel te doen. In onze app vullen ze hun kenteken in waarna de belangrijkste gegevens van hun auto zichtbaar worden. De schade-inspectie vooraf doen ze zelf via de app met foto’s. En als ze een aanrijding hebben, kunnen ze ook via de app eenvoudig de schade rapporteren en afhandelen.

Innovatief blijven is moeilijk

Onlia heeft laten zien dat het mogelijk is om een bestaande markt op z’n kop te zetten. We hebben dan ook een mooie prijs gekregen voor het meest innovatieve product van het jaar en de mooiste waardering was het massale kopieergedrag van onze innovaties door onze concurrenten. Maar dan begint het pas. We waren zo druk geweest met de lancering van Onlia dat we vergeten waren om al weer nieuwe features te bedenken voor de volgende release. Het is echt heel lastig om voortdurend innovatief te blijven. Continue innoveren zit niet in ons verzekeringsbloed, maar ook daar gaan we wat aan doen. We zijn op zoek naar mensen uit andere branches, zoals telecom en FMCG. Mensen die gewend zijn om steeds weer voeling te houden met wat klanten willen, over hun eigen grenzen heen kijken en vaak veel sneller kunnen schakelen als ze kansen zien. We investeren daarmee ook in overcapaciteit, zodat we echt tijd en ruimte kunnen maken om continue te werken aan vernieuwing. Daar word ik heel gelukkig van.

Best of Achmea

Ik heb veel waardering voor de spirit van ons allemaal dat we met Onlia en Union de Slowaakse verzekeringsmarkt kunnen veranderen. Heel belangrijk omdat wij ook een betekenisvolle bijdrage willen leveren aan de internationale groeiambities van Achmea. We hebben onlangs een rondje gemaakt bij onze collega’s in het buitenland en input verzameld voor onze nieuwste versie van de Onlia app. Ik vind het geweldig dat het daardoor eigenlijk een combinatie is geworden van het beste wat Achmea te bieden heeft. Die app gaan we half april lanceren. Met de nieuwe app kan je ons via een gesproken bericht je schade melden, eenvoudig foto’s of een filmpje uploaden van de situatie en met de location tracker kan je ervoor kiezen om je schade direct te laten repareren door een van de dichtstbijzijnde aangesloten schadeherstelbedrijven. Zodat je na een vervelende aanrijding snel weer op weg bent.

Fun en attractief

Wat we met Onlia gaan doen in de nabije toekomst? Laatst zag ik een filmpje van Vodafone. Zij hebben een smart jacket ontwikkeld waarmee je op de fiets veilig door het verkeer kan. Met name jongeren zitten nog al eens bellend op de fiets of slaan af zonder hun hand uit te steken. Je voert de bestemming in op je smartphone en de ledverlichting op je jas vertelt weggebruikers achter jou wanneer je links of rechts afslaat. Je kan zelfs de bestuurder bedanken met een smiley, alsof je je duim opsteekt. Heel veilig en ook nog eens reuze grappig. Hoe fantastisch zou het zijn geweest als Onlia dat had ontwikkeld om onze nadruk op veiligheid en preventie te bekrachtigen, of als we hier een verzekering aan kunnen koppelen? Wat mij betreft is dit een heel mooi voorbeeld hoe we naar de toekomst kunnen en moeten kijken. Verzekeren moet fun en attractief worden!

Reacties 1 - 2 (2)
Bedankt voor uw bericht.
Achmea webcare
25
April
2016
@E. Kamphuis. Dank voor je reactie. Dit blog gaat over ons zusterbedrijf in Slowakije, dat opereert op de Slowaakse schadeverzekeringsmarkt. Dat staat los van de Nederlandse (zorg)verzekeringsmarkt en premiestroom.
E. Kamphuis
22
April
2016
De premie en de eigen bijdrage behoren in Nederland besteed te worden en niet in het buitenland waarvoor dan ook. Niet zo gek dat de zorg zo duur is.