Zeist,
09
december
2011
|
00:00
Europe/Amsterdam

Sjoerd de Vries aangetreden als lector social media

Vandaag is in Zeist het officiële startsein gegeven voor het lectoraat social media & reputatiemanagement aan de NHL Hogeschool Leeuwarden. Het lectoraat wordt mogelijk gemaakt door Achmea, kent een looptijd van vier jaar en wordt gevormd door lector Sjoerd de Vries en associate lector Sonja Utz. De bestuurders Danny van der Eijk (Achmea) en Willem Smink (NHL) bekrachtigden de samenwerking tussen beide organisaties vanmorgen met hun handtekening.

Het lectoraat is gericht op onderzoek naar de uitwerking van social media op de reputatie van organisaties. Sjoerd de Vries: "Het gebruik van social media maakt een stormachtige ontwikkeling door, maar over het reputatie-effect tasten we nog in het duister. De komende periode gaan we het mediagedrag van verschillende publieksgroepen in kaart brengen en onderzoeken we welke effecten de verschillende uitingen via social media hebben op de naam en faam van organisaties. Op basis van de uitkomsten van het onderzoek wordt een model ontwikkeld dat in verschillende situaties toepasbaar is, zowel nationaal als internationaal."

Kenniskring

Sjoerd de Vries heeft zich voor drie dagen per week verbonden aan de NHL. De overige twee dagen werkt hij voor de Universiteit Twente (Communicatiewetenschap). Daarnaast is ook een associate lector aan de slag gegaan in de persoon van Sonja Utz. Zij is voor twee dagen per week verbonden aan de NHL. De overige drie dagen werkt zij voor de Vrije Universiteit Amsterdam (Communicatiewetenschap). De onderzoekers binnen het lectoraat vormen de zogeheten kenniskring.

Speerpunt
Social media is een van de beleidsspeerpunten in het strategisch plan van de NHL Hogeschool. NHL wil zich via dit lectoraat verder ontwikkelen als kenniscentrum op het gebied van social media. Naast het lectoraat samen met Achmea loopt er binnen de NHL een onderzoeksproject naar de specifieke toepassing van social media voor politie en zorginstellingen.

Achmea staat middenin de samenleving. Daarom wil de verzekeraar vooroplopen in het werken met en toepassen van social media voor haar verschillende doelgroepen. In het onderzoek zullen nadrukkelijk de strategische thema.s van Achmea en haar merken worden betrokken: gezondheid, veiligheid, pensioen, arbeidsparticipatie, mobiliteit en solidariteit.

Klik hier om het persbericht (PDF) te downloaden.