Zeist,
14
oktober
2015
|
12:12
Europe/Amsterdam

Ruim honderd medewerkers Achmea voor de klas op ROC’S

Zeist – Ruim honderd medewerkers van Achmea gaan les geven op ROC’s in heel Nederland. Achmea draagt op deze manier bij aan de ambitie van de Stichting Lef om jongeren meer bewuster met geld om te laten gaan. In totaal hebben 115 medewerkers zich aangemeld om les te geven.

LEF staat voor Leven En Financiën en heeft als doel om het financieel bewustzijn van jongeren tussen 15 en 22 jaar te vergroten. Dit is nodig, want met schulden blijken jongeren steeds vaker een onzekere toekomst in te stappen. Samen met de financiële sector heeft LEF een lesprogramma ontwikkeld voor ROCstudenten. In Nederland zijn er een half miljoen MBO-studenten. Uniek aan het programma is dat de lessen (sinds 2010) worden gegeven door ruim 400 vrijwilligers uit de financiële sector. 

De Stichting LEF ziet haar vrijwilligersbestand met 25% stijgen 
Gijs Wintzen, directeur van de Stichting LEF: “Het is fantastisch dat wij via Achmea in één klap meer dan honderd vrijwilligers erbij krijgen. Het is dankzij deze en alle andere vrijwilligers, dat wij de lessen op de ROC’s kunnen geven.” De meer dan honderd vrijwilligers van Achmea krijgen eerst een training van een volle dag. Daarin worden zij wegwijs gemaakt in het lesprogramma van LEF. Vervolgens gaan de medewerkers van Achmea aan de slag bij een ROC bij hen in de buurt. Gijs: “Met de uitbreiding van deze ruim honderd vrijwilligers, kunnen wij zo’n 2.500 leerlingen per jaar bereiken. Een fantastische bijdrage.”

Achmea maakt zich sterk voor een solidaire samenleving 
Willem van Duin, Voorzitter Raad van Bestuur Achmea, onderschrijft de ambitie van de Stichting LEF. “Achmea maakt zich sterk voor een solidaire samenleving. Ruim 200 jaar verzekeren heeft ons geleerd wat de kracht is van onderlinge verbondenheid tussen mensen. Wij zien in LEF een prachtig initiatief waar wij vanuit vakinhoudelijke kennis en kunde jongeren kunnen helpen. Wij stimuleren onze medewerkers om maatschappelijke bijdragen te leveren aan de samenleving. Ik ben trots dat zo veel collega’s meewerken.”

Scholieren gaan met praktische vraagstukken aan de slag
Het lesprogramma bestaat uit een serie van vier lessen van anderhalf uur. Waar wil ik voor sparen; hoeveel geld geef ik dagelijks uit; wat is de balans tussen de maandelijkse inkomsten en de uitgaven? Aan de hand van hun eigen praktische, dagelijkse vraagstukken gaan de scholieren aan de slag. Op deze manier krijgen jongeren meer bewustzijn op hun eigen financiële huishouding.