Zeist,
11
oktober
2019
|
19:42
Europe/Amsterdam

Michiel Delfos: “Ontwikkel innovaties die goed zijn voor de klant, voor Achmea én voor de maatschappij“

De divisie Schade & Inkomen van Achmea laat voor het vijfde halfjaar op rij prachtige resultaten zien. In een enorm concurrerende markt. Wat is het geheim achter dit succes? “Elke dag scherp zijn op nieuwe kansen om ons bedrijf beter te maken”, zegt divisiedirecteur Michiel Delfos (foto). “En kei- en keihard werken om die kansen samen waar te maken!”

Onlangs kon Schade & Inkomen weer mooie halfjaarcijfers overleggen. Hoe kijk je daar zelf naar?
 
“Achmea is marktleider in schadeverzekeringen en heeft een top-3 positie in inkomensverzekeringen. Fraaie resultaten zijn natuurlijk allesbehalve vanzelfsprekend. Verschillende verzekeraars hebben het best moeilijk in deze sterk veranderende markt. Wij laten groei zien. Doen het op dit vlak beter dan de concurrentie. Onze resultaten zijn nu boven het marktgemiddelde. Wat ook mooi is, is dat we zijn gegroeid naar een bedrijf dat stuurt op waarde. We kijken heel goed naar preventie en schadelastbeheersing, we verfijnen constant de premieniveaus en we maken belangrijke stappen op het beter digitaliseren van ons bedrijf.”

En een goede ‘gecombineerde ratio’ lezen we dan, wat wil dat eigenlijk zeggen?
“De ‘gecombineerde ratio’ is zeg maar de inkomsten tegenover de uitgaven. Als je €100 premie binnenkrijgt en je betaalt daar 95% uit aan kosten, provisie en schade, dan heb je een gecombineerde ratio van 95%. Als die boven de 100% zit, gaat er meer geld uit dan er binnenkomt. Wij zitten de laatste 2,5 jaar rond de 95,5%. Dat is heel fijn en daarmee zitten we ook in de top van de markt.”

Op welke ontwikkelingen ben je trots?
“Dat is moeilijk kiezen. Bij Interpolis gingen de particuliere verzekeringen vooral via de kantoren van de Rabobank. We hebben al onze systemen vernieuwd, waardoor we nu een hele makkelijke digitale uitwisseling hebben met de Rabo Bankieren App. Klanten kijken dagelijks in die app en daardoor ook bijna intuïtief naar hun verzekeringen. Dat is in een paar jaar tijd echt omgeslagen. Als je bij Centraal Beheer en FBTO kijkt, zie je dat ook daar de klantinteractie veel eenvoudiger is geworden, met forse groei tot gevolg.“

“Andere ontwikkeling is onze focus op schadelastbeheersing. Zodra je ervoor zorgt dat er minder schade voorkomt en dat de schade sneller wordt gerepareerd, geef je zelf minder geld uit en maak je het leven van klanten een stuk prettiger. Je helpt ze ellende te voorkomen. Maatschappelijk gezien is dat ook goed want als je bijvoorbeeld auto-ongelukken kunt voorkomen, helpt dat mee aan het verminderen van letsel en daarmee ook aan het verlagen van de zorgkosten in Nederland.“

“Nog een voorbeeld: minder stalbranden betekent minder dierenleed. Stalbranden zijn vreselijk. Daarom ontwikkelden we als marktleider in agro met verschillende partners een Actieplan stalbranden. We zien dat het aantal stalbranden bij ons echt substantieel lager is dan gemiddeld in de markt. Ook kijken we samen met tuinders en met externe partijen hoe we kassen minder gevoelig kunnen maken voor hagel of storm. Bijvoorbeeld door de manier waarop een nieuwe kas op de wind wordt geplaatst. Hoe ga je om met de wind, hoe groot moeten de afvoergoten zijn, de dikte en de hardheid van het glas etcetera. Op die manier helpen we samen met onze klanten om kassen veiliger te maken.”

Welke uitdagingen zie je?
“De ontwikkelingen van de afgelopen jaren waren heel groot, maar de komende jaren worden waarschijnlijk nog uitdagender. We zullen alle hens aan dek moeten hebben om ons bedrijf nog beter te maken. Het effectief gebruiken van onze data is nodig en we moeten meer digitaliseren, zodat we de klant nog makkelijker kunnen helpen. Verder doen we nu al veel op het onderwerp duurzaamheid, zowel aan de verzekeringskant als aan de beleggingskant, maar ik zou daar graag dé koploper in de markt willen worden. Dat zijn we aan onze stand verplicht als coöperatieve verzekeraar!”

Waar zie je kansen liggen?
“Kansen liggen in het inzetten van slimme innovaties. Van slimme zoekmachines die gestolen auto’s sneller terugvinden tot slimme buurt-apps die waarschuwen voor inbraak of robots die mensen helpen met werk bij ziekte. Cyberrisico’s zijn voor ons een kans. Daar hebben we een gecombineerd product en dienst voor. Als een ondernemer wordt geraakt door een cyberaanval, dan is hij bij ons verzekerd maar bieden we ook dienstverlening voor herstel en het terughalen van data en geven we advies. In die combinatie zien we veel toekomst.”

"We hebben de afgelopen tijd sterk ingezet op vakmanschap en kwaliteit van onze medewerkers. Op het vak van verzekeren: hoe beoordeel je risico’s, hoe doe je je pricing, hoe beperk je de schadelast maximaal als er schade is? Hoe zorg je ervoor dat je zieke klanten op een goede manier ondersteunt om weer beter te worden? Dat zijn allemaal onderdelen waarin onze medewerkers een centrale rol spelen om het bedrijf naar een hoger niveau te krijgen. Al doende investeer je in gebieden waar je zelf heel goed in bent. In particuliere verzekeringen zijn we heel digitaal en heel toegankelijk voor klanten en hebben we hele innovatieve, persoonlijke marketing. Dat alles bij elkaar zorgt ervoor dat je succesvol wordt.“

Hoe gaat Schade & Inkomen deze mooie lijn voortzetten?
“Schadelastbeheersing, ‘care’ voor inkomen, goede pricing en voortdurend innoveren blijven een centrale rol spelen. We stimuleren elkaar bij Achmea om constant op die manier te kijken en te denken. Ontwikkel innovaties die goed zijn voor de klant, voor Achmea én voor de maatschappij. Daar draait het om!“