René Voets
Het weer kun je niet veranderen, mensen wel
René Voets
Zeist,
11
augustus
2016
|
08:00
Europe/Amsterdam

René Voets, Manager Marketing Interpolis

Wat kun je doen om schade door noodweer zoveel mogelijk te voorkomen? Interpolis en de gemeente Tilburg zoeken samen naar antwoorden. En dan is er nog ThuisMeester.

De extreme hagel van 23 juni was niet de reden dat Interpolis en Tilburg de handen ineengeslagen hebben. De stad kwam, in een regio die erg getroffen is, relatief goed weg. Dat is weleens anders geweest.

Klimaatverandering staat daarom al langer prominent op de agenda in Tilburg. Net als bij Interpolis “Het noodweer was wel een bevestiging dat we op de juiste weg zitten om via een aantal initiatieven structureel te werken aan preventie”, zegt marketingmanager René Voets.

In zelfs het meest gunstige scenario van het KNMI krijgt Nederland te maken met extremer weer. Interpolis onderzoekt samen met de gemeente Tilburg wat voor gevolgen dat heeft voor de stad en bedenkt hoe schade voorkomen kan worden.

Het gaat dan bijvoorbeeld over de capaciteit van het riool in wijken die snel overstromen, over de mogelijkheid voor extra waterbergingen in en om de stad en over de ‘regenbestendigheid’ van nieuwe bouwplannen. “Ervaringen die we opdoen in Tilburg, kunnen we toepassen in andere steden en dorpen.”

Daarbij gaat het niet alleen over noodweer. Interpolis en de gemeente onderzoeken ook de effecten van urban heating. Als de temperatuur structureel een paar graden stijgt, kan het in stadscentra erg heet worden. De vraag is wat dat doet met de gezondheid van mensen.

“Na de zomer gaan we ook de wijken in”, zegt Voets. “Met mensen in gesprek. Preventie begint ermee dat mensen inzicht hebben in de risico’s die ze lopen en wat ze ertegen kunnen doen. Voorkomen dat de goot verstopt zit, minder tegels in de tuin, goede dorpels onder de buitendeur. Dat soort praktische dingen kunnen er net voor zorgen dat je het binnen droog houdt bij een hoosbui.”

Je kunt het weer niet veranderen maar mensen wel, althans je kunt ze de informatie en middelen geven om de overlast zoveel mogelijk te beperken. Dat is ook de gedachte achter de Preventiewinkel van Interpolis waar klanten en niet-klanten handige hulpmiddelen kunnen aanschaffen zoals een waterschade preventiepakket met boldraadrooster en gootschep.

En dan is er sinds kort nog de ThuisMeester oplossing: een pakket met een slimme rookmelder, lamp en watermelder die jou of je buurman via een app meldt als er water in huis loopt. “We voegen dit jaar nog een nieuwe functie toe aan ThuisMeester die mensen waarschuwt voor slecht weer”, zegt Voets.

“Op grond van onze gegevens kunnen we de weersvoorspellingen nauwkeurig koppelen aan het gebied waar onze klanten wonen. Iemand die een autoverzekering bij Interpolis heeft, krijgt dan bij een naderende hagelbui de tip om die even binnen te zetten als dat kan.”

Reacties 1 - 2 (2)
Bedankt voor uw bericht.
e
15
December
2023
e
e
15
December
2023
e