Leiden,
25
september
2014
|
16:19
Europe/Amsterdam

Het cement van kwaliteit van zorg: begrip en luisteren

‘Intermenselijke zaken en aandacht zijn het cement van kwaliteit in de zorg.  Je ‘gehoord voelen’ door de zorgverlener geeft dan het benodigde vertrouwen.’

Dat zei Jolanda Prijs tijdens het Achmea congres ‘Zorguitkomsten': Het gaat om de klant! op 23 september 2014 in het NBC in Nieuwegein. Jolanda Prijs is naast manager en consultant ook moeder en projectmanager van het zorgproces rondom haar zoon. Jelle is geboren met nierproblemen en een grootverbruiker van zorg. Van volstrekt onbekend met de zorg werd ze noodgedwongen expert. Om te begrijpen wat er nodig was stelde zij heel veel vragen. Dat bleek de eerste stap naar regisseur in de zorg voor haar kind, dat door zo veel artsen werd begeleid. Zelf de regie hebben en keuzes kunnen maken vindt Jolanda heel belangrijk.

Dé patiënt bestaat niet

Het belang van keuze-informatie voor de klant stond in dit congres van Kwaliteit van Zorg centraal. De ruim 350 aanwezigen gingen in workshops op zoek naar het antwoord op de vragen ‘Hoe gaan patiënten om met kwaliteitsinformatie? Wil hij de zorg dichtbij of reist hij liever verder voor betere zorg? En wat is dan betere zorg?’. Een belangrijke conclusie is dat patiënten erg verschillen in wat zij willen weten, maar wel steeds meer op dit vlak begrijpen. Dé patiënt bestaat niet.

Journaal Kwaliteit van Zorg

Voormalig NOS-presentator Gijs Wanders en dagvoorzitter van het congres presenteerde een speciaal Journaal van films en interviews, dat helemaal in het teken stond van het bieden van inzicht in kwaliteit van zorg. Minister Edith Schippers zegt daarin blij te zijn met de stappen die gezet worden in zorgkwaliteit.