Zeist,
11
september
2012
|
00:00
Europe/Amsterdam

Eén loket basis spoedzorg speerpunt voor Achmea

Achmea is met alle ziekenhuizen en huisartsenposten in gesprek over de organisatie van de basis spoedzorg. Marjolein Verstappen, directeur Zorginkoop bij Achmea: “Je kunt niet van iedereen verwachten dat hij of zij zelf kan inschatten of huisartsenzorg of ziekenhuiszorg geboden is. Door met één loket voor basis spoedzorg te werken, wordt het voor patiënten makkelijker direct bij de juiste arts te komen. Het kan makkelijker, beter en tegen lagere kosten als we de basis spoedzorg samen anders organiseren.”​

Juist nu gesproken wordt over het concentreren van specialistische spoedzorg, is het noodzakelijk dat de basis spoedzorg voor iedere Nederlander van kwalitatief hoog niveau is en dichtbij. Verstappen: “Iedereen moet zich buiten kantooruren gewoon op de basis spoedpost bij hem of haar in de buurt kunnen melden, via één loket. Dat dit werkt zien we bijvoorbeeld in het Kennemer Gasthuis in Haarlem, waar de integratie van de basis spoedzorg vijf jaar geleden al is ingezet.”

Huisarts en spoedeisende hulp als één team samenwerken
Achmea is een meerjarig traject gestart, waarbij het doel is dat de huisarts en de spoedeisende hulp van het ziekenhuis in één team samenwerken en de patiënt zich op één punt in het ziekenhuis kan melden. Met een deskundige beoordeling wordt bepaald welke zorg nodig is. De basis spoedpost levert zorg van goede kwaliteit, die voor iedereen gemakkelijk toegankelijk is in de avond, nacht en weekenduren, als de reguliere huisartsenpraktijken gesloten zijn. Nu bestaan in veel gebieden nog afzonderlijke huisartsenposten en spoedeisende hulpdiensten van ziekenhuizen naast elkaar. Het merendeel van mensen die zelf naar de eerste hulp komen, kan bij de huisarts terecht (uit: Spoedpost in de toekomst, E.I. Wijnen, aug. 2010: 80% zelfverwijzers eerste hulp kan bij huisarts terecht).