Zeist,
28
juni
2018
|
12:24
Europe/Amsterdam

Bianca Tetteroo: ‘Een meer persoonlijke benadering van pensioen is onvermijdelijk’

Achmea is een grote speler in pensioenland. Bianca Tetteroo, in de Raad van Bestuur van Achmea verantwoordelijk voor pensioenen, wil die positie graag verder uitbouwen. In het zomernummer van vakmagazine Pensioen Pro vertelt ze enthousiast over chatbots en een klantportaal met de ‘wauw’-factor.

De pensioenactiviteiten van Achmea zijn divers. “Alle onderdelen versterken elkaar en liften mee op elkaars expertise”, legt Tetteroo uit. ‘Zo besteedt het Centraal Beheer Algemeen Pensioenfonds (APF) het vermogensbeheer uit aan Achmea Investment Management en de uitvoering aan Achmea Pensioenservices. Voor de persoonlijke klantbenadering die we nastreven maken we gebruik van de retailkennis van Centraal Beheer. We hebben investeringskracht en technologie, zoals aparte onderzoekscentra voor blockchain, internet of things en chatbots. Die kennis zetten we ook in voor pensioenen. Het APF gebruikt bijvoorbeeld de chatbots.”

Klant als financiële coach bijstaan
Tetteroo stelt vast dat pensioen steeds meer een persoonlijke verantwoordelijkheid wordt. “Iedereen heeft een andere pensioenbehoefte. Mensen hebben een eigen huis, of niet. Ze sparen. Je hebt het totaalbeeld nodig om te weten of je voldoende pensioen opbouwt. Dat overzicht hebben de meeste mensen nu niet, omdat alles in verschillende potjes zit. Daar zien wij een rol voor ons weggelegd. Wij willen de klant als financiële coach bijstaan. Laten zien wat-ie heeft. Ons voordeel is dat we alle terreinen kennen.”

Goede digitale omgeving
“De one-size-fits-all benadering van pensioen in de tweede pijler (= via de werkgever) past niet langer. Wij streven naar collectieve pensioenuitvoering met het bedieningsniveau van de retail. Waarom kun je bij Coolblue 24 uur per dag terecht en bij je pensioenfonds niet? Met een goede digitale omgeving kun je mensen helpen de juiste keuzes te maken. Dat doet het Centraal Beheer APF met een toegankelijke portaal waarin de deelnemer zelf kan spelen met keuzes en scenario’s. Dat werkt.” Tetteroo trots: “Werknemers loggen 30% vaker in sinds dat nieuwe portal er is, omdat die aantrekkelijker en begrijpelijker is. Dat portaal heeft de ‘wauw’-factor. Dat merk ik ook als ik hem aan werkgevers laat zien.”

Zie rechterkolom voor een pdf van het interview.