Zeist,
23
april
2012
|
00:00
Europe/Amsterdam

Achmea betrekt klanten bij beoordeling sollicitanten

Goed dat iemand bij Achmea wil komen werken, maar wat vindt onze klant daar eigenlijk van? Acht aanstormende management trainees hadden onlangs de primeur: zij werden tijdens hun sollicitatie bij Achmea gewikt en gewogen door ‘echte’ klanten.

Achmea heeft een duidelijke focus op het centraal stellen van het klantbelang. De klantgesprekken passen bij de arbeidsmarktpropositie waarmee Achmea zich als werkgever positioneert. Hoofdboodschap van deze campagne is ‘Kunnen we jou onze klanten toevertrouwen?’. Achmea had voor de gesprekken vijf klanten uitgenodigd. Zij mochten zelf beoordelen of ze zich ‘in goede handen voelden’ bij de sollicitanten. Hun ervaring telde vervolgens mee in het besluit om al dan niet met een sollicitant in zee te gaan.

Medewerkers stellen klantbelang centraal
Volgens Marloes Oldenhof van Achmea sluit het initiatief naadloos aan op de identiteit van het bedrijf. “Onze coöperatieve achtergrond speelt nog steeds een grote rol. Dat gedachtegoed zit echt verankerd in ons bedrijf. Het is ons bestaansrecht en dus willen we dat onze medewerkers het klantbelang centraal stellen. Samen zorgen we er immers voor dat de klant zich goed verzekerd weet.” Oldenhof benadrukt dat de gekozen aanpak ook goed is voor degenen die straks op een plek zitten zonder direct klantcontact. “Stel dat een van de trainees straks een marketingplan moet maken. Dan is het essentieel om het klantbelang daarin mee te nemen. De klant kan niet vroeg genoeg op zijn netvlies staan.”

Vier trainees geselecteerd
Aan het einde van de dag zijn vier trainees geselecteerd. Zij hebben een contract voor twee jaar getekend, waarin zij vier opdrachten binnen verschillende onderdelen van Achmea gaan vervullen.

Bekijk een korte impressie van de klantgesprekken.