Zeist,
09
september
2019
|
09:06
Europe/Amsterdam

Eerste trainingen laaggeletterdheid afgerond

Tijdens de Week van de Alfabetisering vraagt Achmea samen met Stichting Lezen & Schrijven aandacht voor laaggeletterdheid. Achmea heeft bij de Taalheldenprijs in januari 2019 aangekondigd dat collega’s meer gaan leren over laaggeletterdheid én dat ze gaan leren hoe zij op niveau A2 kunnen communiceren. We willen dat de communicatie met onze klanten duidelijk en begrijpelijk is. Voor iedereen. Inmiddels hebben de eerste pilot- trainingen succesvol plaatsgevonden.

Sinds 2013 werken we met een gestructureerd programma ‘Vertrouwd communiceren’ (in samenwerking met Loo van Eck) om ervoor te zorgen dat al onze uitgaande correspondentie duidelijk en begrijpelijk is. Zo hebben we onze verzekeringsvoorwaarden, brieven aan klanten en teksten op websites vereenvoudigd naar eenvoudig Nederlands (taalniveau B1). Dat blijkt voor een grote groep klanten nog veel te hoog gegrepen. Laika Schemkes, Teammanager Klantenservice Financieel: ”In de praktijk denken we vaak dat iedereen het B1 niveau begrijpt. Mijn team spreekt dagelijks klanten die in zwaar weer verkeren op het gebied van betalingsproblematiek, hierdoor leren ze al gauw vooroordelen los te laten. Maar toch, ondanks hun ervaring, gaan ze er vaak vanuit dat iedereen die de Nederlands taal beheerst, onze brieven wel zal begrijpen.”

Achmea is daarom gestart met trainingen over laaggeletterdheid én over communiceren op niveau A2. Laika Schemkes: “De taalambassadeurs, mensen die voorheen laaggeletterd waren, namen ons tijdens de workshop mee in de grote mate gêne die er bij hen heerste, en dat zelfs een belletje voor hen al teveel stress opleverde. Ik zag bij mijn team de behoefte groeien om deze mensen te helpen, te ondersteunen, en ze vooral het gevoel te geven dat het echt niet erg is en ze niet minder zijn dan een ander. Ik heb gezien wat dit met mijn medewerkers deed, en dit begrip en medeleven gonst nog steeds over de afdeling. Ik vond dat erg bijzonder om te zien.”

Boilerplate

Over Achmea en Stichting Lezen & Schrijven

Achmea ondersteunt de aanpak van laaggeletterdheid al jaren. Als Nederlands grootste verzekeraar met zo’n tien miljoen klanten nemen we onze verantwoordelijkheid bij het aanpakken van dit maatschappelijke probleem. Ondanks de 2,5 miljoen volwassenen die laaggeletterd zijn, rust er een groot taboe op het onderwerp. Veel mensen durven er niet voor uit te komen dat ze moeite hebben met lezen, schrijven en/of rekenen. Achmea is al zo’n 10 jaar sponsor van de Stichting Lezen & Schrijven, waarbij Achmea jaarlijks de Taalheldenprijzen sponsort.