Kees Pater
"Veel mensen weten niet waarvoor ze aan het werk zijn"
Kees Pater
Zeist,
06
juni
2016

“Mensen weten niet waarvoor ze aan het werk zijn”

“Mijn vader had personeel, mijn broer medewerkers en ik heb meedenkers,” zegt Kees Pater. Hij is directeur van koekjesbakkerij Veldt. In 2012 uitgekozen tot het slimste bedrijf van Nederland. Pater heeft met zijn onderneming een voortrekkersrol in sociale innovatie en duurzame inzetbaarheid. “Gelukkige mensen maken veel lekkerder koekjes.”

“Ik geloof niet in harder werken. Dat houdt een keer op. Met de zweep erover werkt volgens mij niet. Mensen worden daar angstig van en gaan verkrampt werken.”

“Waarom zou je je in een bedrijf niet op eenzelfde manier met elkaar omgaan als op het moment dat je leerde fietsen? Je werd overeind geholpen door je ouders en met een duwtje in je rug reed je zo weer verder.”

“Voor de jeugd is een mobieltje of een auto van de zaak allang niet meer de trigger om te komen werken. Veel belangrijker is het, dat je als mens wordt gezien, dat je er toe doet. Jongeren hoeven niet per se in geld te groeien, maar in betekenis.”

“Ik ben gemaakt op de meelzakken, maar als zoontje van de baas wilde ik helemaal geen bakker worden. Na een korte carrière als timmerman en groenteboer ben ik toch maar het vak ingestapt. Samen met mijn broer verzon ik het Oerbrood.”

“De eerste paar jaar na de overname van Veldt koekjes, dacht ik ‘dat doe ik wel even'. Maar we groeiden zo hard… Diverse mensen haakten af met een burn-out. Zelf ging ik ook onderuit.”

“Vanaf dat moment heb ik letterlijk het organigram omgedraaid en de regie helemaal in handen gegeven van de medewerkers. De mensen op de werkvloer staan letterlijk én figuurlijk bovenaan.”

“Veel mensen weten niet waarvoor ze aan het werk zijn. Dat was bij ons ook het geval. Als ik ze vroeg: ‘wat verkopen we?’ Dan luidde het antwoord: ‘koekjes.’ Maar dat is natuurlijk niet zo. We verkopen grondstoffen, verpakking, energie, loon- en transportkosten. Wanneer je dat ziet, leer je ook kijken hoe je op een slimme manier meer marge kunt maken. Ze letten veel beter op de kosten.”

“Het hogere doel van onze onderneming is continuïteit. Volgend jaar willen wij er ook nog zijn. Iedereen snapt dat. Mensen hebben namelijk hetzelfde doel. Volgende week willen ze hun hypotheek betalen.”

“Vroeger had ik er moeite mee om iemand aan te spreken die er met de pet naar gooide. Nu geef ik gewoon aan dat-ie een gevaar oplevert voor onze continuïteit.”

“Iemand met geldzorgen, is er niet bij met zijn hoofd. Van onze boekhoudster kunnen ze leren hoe ze thuis beter kunnen omgaan met hun geld. Dat is beter dan een voorschot krijgen.”

“De betekenis van solidariteit? In het leven kan je niet alles in je eentje doen.”

“In Ede is er de laatste tijd veel rottigheid met jongeren. Een bepaalde groep is jarenlang naar het afvoerputje geschoven. Dan ga je vanzelf rare dingen doen. Met die jongens zou ik graag een bakkerij willen opzetten. Dan worden ze weer van betekenis en gewaardeerd. Trouwens, mediterraan gebak is een enorme groeiende markt.”

“Wanneer het uit Den Haag komt, gaat het niet werken. Mensen willen tegenwoordig de dingen zelf oplossen. In de gemeente Bronkhorst snappen ze dat. Daar zijn ze doorlopend met hun burgers in gesprek en vragen ze om hulp als ze ergens niet uitkomen.”

“Auto’s hebben een verplichte APK, waarom hebben we dat niet voor mensen? Een health check. Niet verplicht, maar als je het doet, scheelt het op je zorgpremie. Het zorgt bovendien voor veel minder dure reparaties achteraf.”

“Wij doen het ook. Twee mensen hadden laatst een iets te hoog cholesterolgehalte. Weet je hoe blij ze zijn dat ze daar nu iets aan kunnen doen? Eigenlijk is het zo simpel.”

“We moeten in dit land wat minder zuur doen en vaker onze successen vieren. Afgelopen weekend was ik bij de Rollende Keukens. Prachtig. En zo’n Giro door Nederland. Geweldig. Max Verstappen… Deel het elke dag.”

“De marktwerking had de zorg goedkoper moeten maken, maar het is duurder geworden. Onlangs is het ziekenhuis in Uden, waar de artsen nog ‘gewoon’ in loondienst zijn, uitgekozen tot het beste van Nederland. Hoe lang gaat het nog duren voordat de rest van land wakker wordt?”

 

Boilerplate

Hoe solidair is Nederland?

Vanaf begin 2015 is Achmea op zoek naar antwoorden op deze vraag. We vragen publieke figuren naar hun persoonlijke mening over solidariteit. Dat levert elke week nieuwe inzichten op. Lees eerdere blogs over solidariteit in Nederland en praat mee op Facebook!

Reacties (0)
Bedankt voor uw bericht.
Deel deze release
Deel op: Twitter
Deel op: Facebook
Deel op: LinkedIn
Laatste nieuws