Robert Otto
“Klimaatverandering kan enorme impact hebben op onze klanten”
Robert Otto
Zeist,
07
februari
2017
|
09:37
Europe/Amsterdam

“Klimaatverandering kan enorme impact hebben op onze klanten”

Robert Otto, lid Raad van Bestuur Achmea, merkte eind jaren ‘90 op de Filipijnen wat extreem weer kan doen. Klimaatverandering wordt door Achmea gezien als een van de grootste risico’s van de toekomst.

“Toen ik op het Journaal de beelden zag van een windhoos die in september in Noord-Holland raasde, waande ik me weer in Manilla. Daar werkte ik in de jaren ’90. Manilla, de hoofdstad van de Filipijnen is een miljoenenstad met een infrastructuur die is berekend op een paar honderdduizend inwoners. Op een dag raasde er, zoals vaker gebeurt, een tyfoon over het eiland. Binnen een half uur stond de stad blank. Een meter water in de straten. Ongekend: alles viel in een keer stil, ook het openbaar vervoer. Veel collega’s moesten daarom op kantoor te overnachten. Gelukkig kon ik bij een vriend in de buurt slapen. Het was een ervaring die voor mij in een keer duidelijk en voelbaar maakte hoe vernietigend extreem weer kan zijn.”

Eén van de grootste schaderisico’s

In Nederland is de gemiddelde temperatuur de afgelopen honderd jaar al anderhalve graad gestegen. Daardoor hebben we meer, maar ook meer extreme neerslag. De klimaatscenario’s laten zien dat die ontwikkeling sterker wordt. Ons land wordt warmer en natter. De extreme neerslag zal vaak heel lokaal zijn: heel veel water in korte tijd in een beperkt gebied. “Dat kan leiden tot wateroverlast, maar ook tot grote schades bij onze klanten, afhankelijk van waar het valt”, zegt Robert. “Klimaatverandering staat daarom al jaren prominent op de agenda van Achmea. Het kan een enorme impact hebben op onze klanten. Het is één van de grootste schaderisico’s. De buitensporige hagelbui die op 23 juni van dit jaar over Brabant raasde, is daar een pijnlijk voorbeeld van. Zóveel schade in zó’n beperkt gebied. Het was de duurste natuurramp die Achmea ooit heeft gehad, met al het leed voor onze klanten dat daarbij komt.”

Schade had nog groter kunnen zijn

Robert was op die bewuste dag in het buitenland, maar had direct na de bui contact met collega’s van het schadebedrijf. “We wisten vrij snel dat dit een onwaarschijnlijk grote impact zou hebben. Onze eerste prioriteit was om klanten zo goed en snel mogelijk te helpen. Het calamiteitenplan is meteen in werking gesteld. Dat betekent dat we enorm hebben opgeschaald om klanten te woord te staan en te helpen.”

“Hoewel de schade enorm was, had die nog groter kunnen zijn. Nu werden vooral glastuinbouwers getroffen, maar als dergelijk noodweer boven stedelijk gebied losbarst, is de schade nog veel groter. In steden wonen veel mensen per vierkante kilometer en is meer economische activiteit. Kopenhagen is in de afgelopen vijf jaar drie keer getroffen door een buitensporige wolkbreuk. Niet door hagel, maar de schade door deze extreme regenbuien liep in de miljarden.”

Veiligheid van onze klanten verbeteren

Achmea reageert op drie verschillende manieren op klimaatverandering. “Het belangrijkst is natuurlijk dat we de veiligheid van onze klanten kunnen verbeteren en tegelijk de schadelast kunnen beperken. Op de langere termijn is preventie hét middel om de premies betaalbaar te houden en de verzekerbaarheid in stand te houden. We werken daarin samen met klanten, gemeenten, waterschappen, kennisinstituten en andere partners. Dit probleem is te groot om in je eentje aan te pakken. En we ontkomen er niet aan om premiemaatregelen te nemen. Dat is nodig – zeker voor de korte termijn. Om beter inzicht te krijgen in de risico’s herijken we onze risicomodellen op klimaateffecten.”

Impact van extreme neerslag analyseren

Die samenwerking is al in gang gezet. Er wordt met gemeenten onderzocht hoe de openbare ruimte kan worden ingericht om het water snel te kunnen afvoeren. Op basis daarvan kan advies worden gegeven over bouwvergunningen en het inzetten van onderhoudsbudgetten. Met het KNMI en Waternet wordt de impact van de extreme neerslag op de stad Amsterdam geanalyseerd. Robert: “Uit onze data kunnen we steeds beter opmaken op welke plekken de meeste schade ontstaat en wat voor aanpassingen dan nodig zijn. Daar kunnen we ook advies over geven aan onze klanten. Die zullen overigens ook zelf in beweging moeten komen. Vaker de goot schoonmaken, een regenton plaatsen. Stenen vervangen door gras. Mijn eigen tuin is overwegend groen. Ik heb ook weleens meegedaan met een onttegelactie. Tegel eruit, boom erin.”

Aan de bak voor klimaatakkoord

“Natuurlijk moeten we zorgen dat ons beschermen tegen de gevolgen van klimaatverandering, want we zitten er midden in. Om verdere klimaatverandering te voorkomen, is het belangrijk dat we ook de uitstoot van broeikasgassen drastisch verminderen. De mensheid kan meer doen, móet meer doen om grotere extremen in de toekomst te voorkomen. Komende jaren moeten verzekeraars, overheden en consumenten mondiaal flink aan de bak om de doelen van het Parijse klimaatakkoord te halen.”

 

Reacties 1 - 2 (2)
Bedankt voor uw bericht.
Jos Loock-Alaerds
12
February
2017
Goedemorgen Robert, Maatschappelijk betrokken ondernemen begint vanuit je eigen ik, en dat lees ik in het hele verhaal en de reacties. Ik en jij en alle andere mensen die zich betrokken voelen maken de verandering en nemen verantwoordelijkheid. En mooi is het als je met veel plezier je werk kunt doen met producten en diensten die een bijdrage leveren aan ons klimaat. Met Natuurlijke groet Jos Loock-Alaerds Jacobsecocare.nl Wanssum Noord-Limburg
Roland Ton
12
February
2017
Robert otto, Interessant om te lezen dan een zorgverzekeraar zich hier mee bezig houd. Ik wil u graag is door sturen naar Koninklijke Ginkel Groep uit Veenendaal,wij als bedrijf zijn al jaren bezig met duurzaam vergroenen. Het water zo snel mogelijk laten afvoeren is helemaal niet nodig,er zijn namelijk al technieken om het gecontroleerd te doen. Het Van Ginkel verhaal zal u zeker kunnen helpen. Roland Ton
Deel deze release
Deel op: Twitter
Deel op: Facebook
Deel op: LinkedIn
Laatste nieuws