Arjen Boekhold
“De overheid moet meer transparantie eisen in de handelsketen”
Arjen Boekhold
Zeist,
14
november
2017
|
10:12
Europe/Amsterdam

“De overheid moet meer transparantie eisen in de handelsketen”

“In het bedrijfsleven wordt klimaatverandering nog te vaak gezien als de verantwoordelijkheid van een afdeling met een paar duurzame projecten, terwijl het een holistisch onderdeel zou moeten uitmaken van de onderneming,” vindt Arjen Boekhold, ketenregisseur van Tony’s Chocolonely. Met een sociale missie heeft het merk inmiddels 16 procent marktaandeel en breidt zich uit naar onder meer Duitsland en de Verenigde Staten.

“Tony Chocolonely wil van binnenuit de chocolade-industrie veranderen en een einde maken aan slavernij en kinderarbeid.”

“Je denkt: Dat heeft nul met het klimaat te maken, maar dan vergis je je. De klimaatverandering leidt tot een afname van productie, mislukkingen van oogsten en migratie, waardoor de armoede alleen maar groter kan worden. Armoede is de motor achter kinderarbeid. Om onze sociale missie waar te maken, moeten we ook actief meewerken aan het tegengaan van de klimaatverandering.”

“Bij alles wat we doen, wordt vaak gezegd: ‘Jullie zijn maar een klein spelertje in een grote industrie. Ik haal dan graag de woorden van Anita Roddick aan, zij was de oprichtster van The Body Shop: ‘If you think you’re too small to have an impact, go to bed with a mosquito.’”

“Door ze te laten zien dat het anders kan, dwingen we anderen in de industrie op een sympathieke manier uiteindelijk tot een omslag in denken en doen.”

“Heel veel cacaobedrijven weten niet waar hun oogst vandaan komt. Als je niet weet wat de herkomst van je producten is, hoe kun je daar dan verantwoordelijkheid voor nemen?”

“De cacao-industrie is een van de grootste oorzaken van de ontbossing in West-Afrika. Dat gebeurt niet moedwillig. Mensen zijn te arm, hebben geen land, geen toegang tot onderwijs en zo trekken ze een natuurgebied in om schaduwbomen om te kappen – die essentieel zijn voor een gezonde cacao-teelt – en gaan cacao-planten verbouwen.”

“Wij zorgen ervoor dat al onze cacao traceerbaar is. Wij kennen de boeren met wie we samenwerken en waar ze de cacao verbouwen.”

“70 procent van de cacao komt uit Ghana en Ivoorkust. Deze landen hebben grote sociale problemen. Wij werken daar samen met 5 coöperaties, waarmee we minimaal 5 jaar optrekken. Je kunt zó veel beter een vuist maken in de markt en de landbouwmethoden aanpakken. Wij weten dat de omstandigheden voor de boeren nog lang niet perfect zijn, maar daar proberen we juist verandering in te brengen.”

“De basis is een leefbaar inkomen voor de boeren, waarmee ze hun gezinnen goed kunnen onderhouden, er gezondheidszorg aanwezig is, kinderen naar school kunnen en zijzelf in staat worden gesteld hun vak te professionaliseren.”

“Alles wat we in de cacao-industrie doen, raakt klimaatverandering. Oogsten staan onder druk, mislukken zelfs en cacaoboontjes worden kleiner. Een aantal boeren ziet de oogstseizoenen al verschuiven. Regens komen later of helemaal niet. Er is sprake van plaatselijke temperatuurstijging door lokale ontbossing…”

“Alle grote jongens in de cacao-industrie hebben kortgeleden verklaard, om samen meer te doen tegen de klimaatverandering en de ontbossing van West-Afrika. Hoe? Dat weet niemand nog, maar het is het begin van de verschuiving in denken. Het is nu voor het eerst dat de klimaatverandering ook hun supply chain raakt.”

“Het is leuk om boompjes te planten en gebieden te vergroenen, maar het is nog veel belangrijker om het totale ecosysteem (inclusief economische ontwikkeling en het vergroten van het sociaal bewustzijn) aan te pakken. Er wordt nog te vaak alleen maar gelet op het groene stukje van de agenda, terwijl een commercieel bedrijf met een alomvattende aanpak een enorm positieve impact kan creëren in de markt.”

“Tony Chocolonely wil je bewust maken van je eigen verantwoordelijkheid als je iets koopt. Daarom heb je in onze repen scheve stukjes. De reep staat voor de ongelijkheid in de chocolade-industrie waarin enkele grote chocogiganten het voor het zeggen hebben, terwijl miljoenen boeren in armoede leven. Als je goed kijkt zie je in de reep ook de Afrikaanse landen terug die cacao produceren.”

“We hebben 16 procent marktaandeel in Nederland, elk jaar groeien we met 50 procent en zijn groter dan alle huismerken bij elkaar. Voor ons is het de gouden balans zien te vinden tussen de lekkerste chocolade, het bouwen van een mooi merk en een positieve agenda waarmee we de wereld duurzaam willen veranderen.”

“Ik vind dat er meer wetgeving kan worden gemaakt, waardoor handelsketens transparanter moeten worden. Ook op het gebied van klimaatverandering. Laat gewoon zien, wat je doet en hoe jouw producten bijdragen aan de klimaatrisico’s.”

“Qua CO2-uitstoot is er voor ons nog een wereld te winnen. De komende jaren werken we daarom actief aan de terugdringing en compensatie van onze C02-uitstoot, niet alleen in de cacao maar in de gehele keten.”

“Vrachtschepen spelen een centrale rol in de cacao industrie. Zeetransport is een van de meest vervuilende industrieën ter wereld. Daarom willen we het graag verduurzamen (ook onze Raad van Kinderen vindt dit belangrijk!). Wij hebben allerlei methoden onderzocht om het anders te doen. Zelfs zeilschepen die we van West-Afrika naar Europa zouden kunnen laten varen, hebben we bekeken, maar de wind waait het grootste deel van de tijd de verkeerde kant op.”

“Uiteindelijk hebben we een samenwerkingsovereenkomst gesloten met Good Shipping Initiative, onderdeel van GoodFuels. Zij zorgen onder meer voor schonere brandstof in die grote vervuilende schepen.”

“Transport is slechts een fractie van onze totale milieu-impact. Ik wil het daarmee niet marginaliseren, maar we zetten nu hoofdzakelijk in op impactvolle acties op de negatieve effecten van de verbouw van cacao. Wij willen impact maken in de keten en onze activiteiten zoveel mogelijk in West-Afrika laten plaatsvinden. Daar worden onze cacao tot halffabricaat gemaakt. Dit alleen al levert veel minder volume op voor de scheepvaart.”

“In het bedrijfsleven wordt klimaatverandering nog te vaak gezien als de verantwoordelijkheid van een afdeling met een paar duurzame projecten, terwijl het een holistisch onderdeel zou moeten uitmaken van de onderneming.”

“We willen uiteindelijk dat je met ‘t eten van een Tony’s reep direct bijdraagt aan een beter milieu, maar vooral aan een slaafvrije sector.”

Reacties (0)
Bedankt voor uw bericht.