Jeroen Stolting, Head of Direct Friends First
“De Ierse cultuur is gebouwd op relaties”
Jeroen Stolting, Head of Direct Friends First
Zeist,
28
april
2016
|
11:33
Europe/Amsterdam

"De Ierse cultuur is gebouwd op relaties"

Achmea is ook actief over de grens met bedrijven in Ierland, Slowakije, Turkije, Griekenland, en Australië. Met innovatieve, digitale proposities wil Achmea internationaal groeien in bestaande markten en nieuwe markten creëren. In dit blog het verhaal van Jeroen Stolting, Head of Direct bij verzekeraar Friends First in Ierland.

“Makelaars zijn net autoverkopers, niet te vertrouwen. Het is hier heel normaal dat je nog tot het moment van de sleuteloverdracht onverwacht naast het net vist”. Een goed bedoeld advies dat ik hier op één van mijn eerste dagen krijg. In een land waar woekerpolis het nooit tot woord van het jaar heeft gebracht, hebben financiële instellingen het kennelijk zo slecht nog niet. Maar laten we nou nét die makelaar hard nodig hebben.

Samen met mijn vriendin Evelien ben ik net aangekomen in Dublin om te gaan werken bij Achmea’s bedrijf Friends First. Ierland, en in het bijzonder Dublin, kent een aantal hoofdpijndossiers en het gebrek aan goede woonruimte staat hierbij met stip op één. Als iemand ons dan vertelt dat we eigenlijk nergens van uit mogen gaan, dan lijkt een toch al ingrijpende verhuizing onnodig veel spannender te worden.

Wat ons verbindt

Maar al gauw ontdek ik zelf het tegendeel. De Ierse cultuur is gebouwd op relaties. Zakelijke contacten verworden tot informele netwerken. Op het oprechte: 'How’re you doing?' is geen zakelijke prietpraat, maar een uitnodiging tot een goed gesprek. En ook ik hoef niet te denken dat ik dit kan overslaan, want dan kom ik niet tot zaken.

Veel meer dan ‘back home’ –wij Nederlanders zijn namelijk extreem taakgericht - drijft de Ierse zakelijke cultuur op de relatie. Ik ontdek dat de zoektocht naar dat wat twee mensen verbindt, de basis is voor het zakendoen. De transactie volgt dan als vanzelfsprekend. Een aspect van het (zaken-)leven hier waar ik mij heel prettig bij voel.

Overal Start-ups

Ik leer dat de crisis hard om zich heen sloeg in Ierland. Veel banen gingen verloren. En een gezin waarin de kostwinnaar plotseling werkloos thuis kwam te zitten, kwam er tot overmaat van ramp ook nog eens achter dat het gespaarde geld met het failliet van de eveneens getroffen aanbieder was vervlogen. Maar de Ieren vonden elkaar en vochten zich terug. Ze leunden op dat wat ze in eeuwen tijd met elkaar hadden opgebouwd en voegden daar de juiste vernieuwing aan toe. Dat merk ik aan alles om me heen. Er mag weer geïnvesteerd worden.

Door de crisis half afgebouwde objecten worden met veel trots vervolmaakt. En overal start-ups; tech-hoofdkantoren vestigen zich in en rond het centrum van de hoofdstad met een duidelijk doel voor ogen, mee met de flow die Ierland nu zo kenmerkt. De economie groeit en menig reisgids tipt de groene smaragd als ‘the place to visit in 2016’. Dublin bruist als nooit te voren. Bovendien maken de rake klappen van 2007 dat mensen nu verder vooruitkijken en wat van waarde is nog duidelijker willen beschermen.

Kwaliteit van leven

Friends First kijkt mee. En doet mee. De stabiele, Ierse levensverzekeraar met op dit moment zo’n 5 % marktaandeel, ziet kansen in een snel veranderende en groeiende markt. Ingegeven door mondiale ontwikkelingen: de consument wil het zelf doen, zelf bepalen, zelf regelen, zelf afsluiten. De online kansen, 24/7, snel internet en toegang tot alles. Het goed willen regelen voor familie en vrienden, de zaken voor elkaar hebben en daarnaast – heel belangrijk voor de Ieren- kwaliteit van leven. They work hard and they play even harder.

We gaan in gesprek

En zie daar mijn opdracht met een duidelijke taak en een helder doel. Online aansluiten, direct verzekeren. In een markt die klaar is voor het nieuwe, maar die tegelijkertijd nog ontzettend vertrouwt op bestaande relaties en het bekende. In een land waar ze het vooral goed willen laten regelen door iemand die ze vertrouwen, bij merken die ze vertrouwen. Samen met mijn collega’s voer ik daarom eerst gesprekken. In de tram, in de pub, de supermarkt, bij de mensen thuis, om zo de basis te leggen voor dat wat onze strategie gaat zijn.

Ik hoor een moeder die niets belangrijker vindt dan er voor zorgen dat haar kinderen straks kunnen studeren. Op een ander moment een dame die -naar eigen zeggen- niets speciaals wil, gewoon, net genoeg geld voor later om fijn te leven. Met deze voorbeelden lijkt de stip op de horizon gezet. Mijn Nederlandse taakgerichtheid zorgt voor de rode lijn, de Ierse roep naar het gesprek zorgt dat ik anders naar de dingen kijk en ook anders doe. Nu al. En juist dat inzicht is voor mij van onschatbare waarde. Voor het succes van onze nieuwe propositie, maar ik zie het ook als een verrijking voor mij privé.

Ons nieuwe thuis

Inmiddels woon ik samen met Evelien een paar weken in ons nieuwe appartement in het hart van Dublin. Al onze spullen zijn afgeleverd, en de plek waar we onze zinnen op hadden gezet, is nu ons nieuwe thuis. De plek die ons al vanaf de eerste kennismaking had gegrepen omdat het de energie van de stad combineert met de ondernemerszin van de Ier. Met aan de ene kant Google als onze buren en aan de andere kant één van de vele theaters die de stad rijk is.

Als ik nu terugkijk, dan heeft onze Ierse makelaar altijd precies gedaan wat hij heeft beloofd. Hoezo, niet te vertrouwen? Ik moet de eerste makelaar in Nederland nog tegenkomen die ons naderhand uitnodigt voor een etentje met hem en zijn vrouw. Onze Ierse makelaar voorziet ons ook nog van tips over de buurt, een goede schoonmaakster en heeft altijd tijd voor een praatje. Niet alleen vóór, maar juist ook nádat de deal gesloten is. Vertrouwen is wat ons nu verbindt. En als ik hem dan bij onze volgende ontmoeting vraag: How’re you doing?, dan weet ik dat ook hij weet dat ik het meen.”

Reacties (0)
Bedankt voor uw bericht.
Deel deze release
Deel op: Twitter
Deel op: Facebook
Deel op: LinkedIn
Laatste nieuws