Jan-Willem van der Pijl
Bij een calamiteit heb je geen zijlijn
Jan-Willem van der Pijl
Zeist,
10
augustus
2016
|
11:45
Europe/Amsterdam

Bij een calamiteit heb je geen zijlijn

Op donderdag 23 juni viel de zwaarste hagelbui sinds jaren uit de lucht in de regio Someren-Deurne-Venray. Bovenop de huizen, auto’s, kassen en gewassen van een heleboel klanten van onder meer Interpolis. En daar zat Jan-Willem van der Pijl dan: nog maar net begonnen aan zijn splinternieuwe baan als teammanager bij de Expertisedienst en meteen midden in een van de omvangrijkste calamiteiten van de laatste 10 jaar!

“We hebben allemaal kunnen lezen over de enorme schade. Dat het een heuse supercell was (Google dat maar eens. Je staat versteld!) en de vreselijke gevolgen voor onze klanten in dat gebied. Vrijdag de 24e stonden alle telefoons roodgloeiend. Vanaf ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat. Opdrachten tot schadeonderzoek en bezichtiging stroomden van alle kanten binnen en dat ging het hele weekend door. Maandag barstten alle mailboxen uit hun digitale voegen, zoveel vragen zaten er in. Het werkaanbod van eerst weken, later maanden, samengeperst in een weekend…

‘We belden ook maar gewoon onaangekondigd aan’

Experts reden uit alle hoeken van het land naar Someren en omgeving. Ze bleven in hotels overnachten om de volgende morgen extra vroeg te kunnen beginnen. Dat niet alleen, we belden ook maar gewoon onuitgenodigd aan, want tsja, we waren toch. En veel mensen waren vast wel bij Interpolis of Centraal Beheer verzekerd. Zo ontstonden sommige schaderapporten al voordat de schades waren gemeld! Dit ging wekenlang, door.

Wij hebben als enige verzekeraar in het land onze eigen expertisedienst. Met korte lijnen met schadebehandeling. Terwijl andere verzekeraars veel heen-en-weer moeten communiceren met hun externe expertisebureau’s, kregen onze eigen experts veel verantwoordelijkheid. Zo konden ze overblijvende onduidelijkheden vaak snel ter plaatse oplossen.

Problemen signaleren, oplossingen bedenken en knopen doorhakken

In calamiteitenoverleggen werden alle beslissers aangehaakt die in een sneltreinvaart problemen signaleerden, oplossingen bedachten en knopen doorhakten. Ik hoor wel eens dat verzekeraars zo log en traag zijn. Nou, hier bleven we veel andere verzekeraars voor. Apetrots word ik daar van.

Met onze computergestuurde hagelscanner hebben we duizenden beschadigde auto’s in recordtijd laten scannen om zo de schade te bepalen. Collega’s van kantoor sprongen bij om die installatie de hele dag te bedienen en mensen te begeleiden en te informeren. De coördinatie werd zo nodig overgeplaatst naar het gebied zelf waar wekelijks alle experts en leidinggevenden in het getroffen gebied bij elkaar kwamen. Prachtig om te zien.

Iedereen draagt z’n steentje bij

Mijn team heeft in normaal gesproken niet eens zo veel te maken met hagelschades. Wij houden ons vooral bezig met aansprakelijkheid. We doen toedrachtonderzoek en zijn veel met gestolen auto’s bezig. Ik had daarom in eerste instantie dan ook een beetje het gevoel langs de zijlijn te staan, terwijl mijn collega’s het vrijwel allemaal heel snel erg druk kregen. Al snel deed iedereen wat hij het beste kon, iedereen droeg zijn steentje bij. Nu, als ik dit schrijf ruim zes weken later, hebben we nog een enorme berg werk liggen. Maar er zijn al duizenden schades–zoals dat heet- afgerapporteerd. Oftewel, alles is geregeld voor de klant. Helaas kunnen we niet iedereen even snel helpen, bijvoorbeeld omdat de schade groot is. Of omdat onze partners, zoals dakdekkers een wachtlijst hebben. Maar we hebben het overzicht en werken elke dag keihard om onze klanten te helpen. Nog steeds.

Want bij een calamiteit staat niemand aan de zijlijn.

Reacties 1 - 1 (1)
Bedankt voor uw bericht.
Toine Loomans
10
August
2016
Jan-Willem, Mooi om het relaas te horen vanuit verzekeringskant. Dat er met man en macht Aan gewerkt wordt om voor de klant zo gericht mogelijke oplossingen aan te dragen. Zelf werken Wij ook voor diverse verzekeringsmaatschappijen en stond bij ons ook de telefoon rood gloeiend en de mailboxen puilde uit. Met man en macht hebben onze medewerkers en onderaannemers onze relaties geholpen en zijn we nog steeds bezig met de definitieve afronding. Hopelijk zorgt dit verhaal voor meer begrip bij verzekerde en de buitenwacht. Hopelijk once in a lifetime
Deel deze release
Deel op: Twitter
Deel op: Facebook
Deel op: LinkedIn
Laatste nieuws